Czy baśnie dla dzieci powinny być przerabiane w szkołach?

Bardzo wiele względów natury kształcącej oraz wychowawczej przemawia za ujęciem baśni w programie nauczania języka polskiego, przede wszystkim w szkole podstawowej. Baśnie wprowadzają dzieci w świat tradycji współczesnej kultury, zarówno rodzimej, jak i obcej. Treść przekazywana jest w sposób adekwatny do rozwoju psychologicznego dziecka, dzięki czemu ma ono szansę poznać największe prawdy moralne i filozoficzne.

Najlepiej poznawać baśnie dla dzieci już w najmłodszym wieku, ponieważ mają wówczas najlepszy dostęp do dziecięcego umysłu. Baśnie są bardzo istotnym elementem duchowej kultury niemal każdego społeczeństwa. Opowieści te odzwierciedlają bardzo istotne doświadczenia wielu pokoleń oraz są w stanie w przystępny sposób przedstawić różne ludowe mądrości. Pełnią w ten sposób bardzo ważną funkcję transmisji kulturowej, przede wszystkim w szeroko rozumianej dziedzinie doświadczeń ludzkości.

Celem baśni dla dzieci jest również zapewnienie kulturowej ciągłości psychologicznej każdego ze społeczeństw, ponieważ to właśnie one łączą najmłodszych z ich rówieśnikami z poprzednich pokoleń. Tym samym potrzeby dzieci sprzed wielu lat odpowiadają potrzebom dzieci współczesnych. Baśnie przerabiane są w szkołach również z powodu ich wartości literackiej, która przedstawia bardzo duża wyobraźnię autorów oraz pobudza zainteresowania dzieci w rozmaitych kierunkach, w tym również filozoficznych i artystycznych.